Rozrząd to bardzo złożony mechanizm odpowiedzialny za dostarczenie ładunku do cylindra oraz odprowadzenie spalin do kanałów wylotowych. Znajduje się w każdym silniku tłokowym nie tylko w samochodach i maszynach budowlanych i rolniczych – również np. w statkach.
Obecnie stosowane są trzy główne rodzaje rozrządu: rozrząd górnozaworowy popychaczowy (OHV), rozrząd górnozaworowy z wałkiem w głowicy (OHC) oraz rozrząd górnozaworowy z podwójnym wałkiem rozrządu w głowicy (DOHC).
W najstarszych silnikach, w maszynach rolniczych, do niedawna również w autach dostawczych, mechanizm rozrządu składał się z kół zębatych. Jest to rozwiązanie bezobsługowe, natomiast nie nadaje się do stosowania w mocniejszych i nowoczesnych silnikach. Kolejną konstrukcją jest łańcuch rozrządu, który z biegiem lat był udoskonalany i z powodzeniem stosuje się go do dzisiaj. Teoretycznie bezawaryjny, w praktyce jednak wymaga wymiany – nie można konkretnie stwierdzić po jakim przebiegu. Niepokojące dźwięki dochodzące spod maski powinny nas o tym zaalarmować. Łańcuch powinien wytrzymać bez problemu kilkaset tysięcy kilometrów. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest pasek rozrządu – najmniej trwały, natomiast ewentualna awaria i koszt wymiany nie są tak drastyczne w skutkach jak w przypadku pozostałych rozwiązań. Pasek rozrządu zalecamy wymieniać wraz z rolkami napinacza i pompy wody (jeżeli ta jest napędzana przez pasek), co około 50 tysięcy kilometrów. Całość można wykonać za jednym zamachem oszczędzając sobie późniejszych niepotrzebnych wysokich kosztów.
Wymiana rozrządu Warszawa, to podstawa w przypadku zakupu używanego auta, którego historia serwisowa nie jest znana, bądź jest wątpliwa. Nie jest to łatwa naprawa mechaniczna – zaleca się korzystanie ze sprawdzonych warsztatów – polecamy np.: mechanika Warszawa.
Najłatwiej uszkodzić rozrząd w aucie holowanym uruchamiając nagle silnik na standardowym niskim biegu. Wał korbowy jest w tym momencie w ruchu, a pasek nie nadążając za nim jest narażony na silne napięcia, co w najgorszym wypadku skutkuje jego zerwaniem. W takim wypadku, gdy koniecznie musimy uruchomić holowane auto róbmy to na wyższym biegu delikatnie puszczając pedał sprzęgła. Nagłe uszkodzenie rozrządu podczas dynamicznej pracy silnika może skutkować bardzo wysokimi kosztami napraw.
Brak komentarzy